bbhomeonline.pl

Twój pomocnik w urządzaniu domu!

Dom

Jaka wysokość biurka? Zdrowie i wygoda pracy

Jaka wysokość biurka? Zdrowie i wygoda pracy

Biurko stanowi nieodłączny element naszej codziennej pracy, zarówno w domu, jak i biurze. Jednak, to co często nam umyka, to fakt jak istotne dla naszego zdrowia i wygody jest dopasowanie jego wysokości do naszych indywidualnych potrzeb. W tym artykule przyjrzymy się bliżej, jakie są wyznaczniki prawidłowej wysokości biurka, jakie zasady ergonomii powinniśmy stosować oraz jakie potencjalne problemy zdrowotne mogą wynikać z niepoprawnie dobranej wysokości biurka.

Sprawdź także:

Jaka jest odpowiednia wysokość stołu do jadalni?

Wyznaczniki prawidłowej wysokości biurka

Niezwykle istotnym aspektem dobrania odpowiedniej wysokości biurka jest nasz wzrost, a dokładniej – wysokość w pozycji siedzącej. Biurko powinno być na tyle wysokie, abyśmy mogli swobodnie zmieścić nogi pod nim, nie spotykając na żadne przeszkody. Jednocześnie, nasze ręce powinny opierać się na blacie w naturalnej, zaokrąglonej pozycji. To zapewnia wygodne warunki pracy, przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka przemęczenia i bólu pleców czy nadgarstków.

Poniżej przedstawiamy wyznaczniki, które mogą pomóc w dobraniu odpowiedniej wysokości biurka:

  • Wysokość łokcia – Kiedy siedzisz wyprostowany, a twoje ręce są zgięte pod kątem 90 stopni, górna powierzchnia biurka powinna być na wysokości twoich łokci.
  • Wysokość kolana – Twoje kolana powinny być na tej samej wysokości lub nieznacznie poniżej twoich bioder, kiedy siedzisz na krześle.
  • Pozycja stopy – Twoje stopy powinny być mocno podparte na podłodze. Jeśli nie dosięgasz do podłogi, powinieneś użyć podnóżka.

Zasady ergonomii przy pracy przy biurku

Ergonomia stanowi kluczowy aspekt zdrowego i wygodnego użytkowania biurka. Jest to nauka o efektywności i komforcie w środowisku pracy. Tworząc ergonimiczne stanowisko pracy, należy skupić się nie tylko na wysokości biurka, ale również na ustawieniu monitora, rozmieszczeniu elementów na blacie oraz dopasowaniu krzesła.

Poniżej znajdują się podstawowe zalecenia dotyczące ergonomii przy pracy przy biurku:

  • Monitor powinien znajdować się na wysokości wzroku, a jego odległość od oczu powinna wynosić ok. 50-80 cm.
  • Ekrany komputerowe powinny być ustawione w taki sposób, aby głowa była w neutralnej pozycji, co oznacza, że nie powinna być skierowana w górę ani w dół.
  • Podłoże na myszkę i klawiaturę powinno być na tym samym poziomie co górna powierzchnia biurka.
  • Podpórki na ręce powinny utrzymywać ramiona w naturalnej, prostej pozycji.

Potencjalne problemy zdrowotne związane z niepoprawną wysokością biurka

Długotrwała praca przy niewłaściwie dobranym biurku, może prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych związanych z napięciem mięśni i dyskomfortem. To może objawiać się między innymi w postaci: chronicznego bólu pleców, zmęczenia oczu, bólu szyi, problemów z krążeniem, zespołu cieśni nadgarstka czy też innych schorzeń, które mogą z czasem prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem.

W celu uniknięcia takich problemów, warto zwracać uwagę na:

  • Regularne przerwy – Po każdej godzinie pracy warto zrobić krótką przerwę. To pozwala mięśniom odpocząć i zmniejsza obciążenie oczu.
  • Ćwiczenia rozciągające – Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców, szyi i ramion mogą zapobiec napięciu mięśniowemu.
  • Regulacja krzesła – Krzesło powinno mieć możliwość regulacji, aby można było dostosować jego wysokość do potrzeb użytkownika.

Zachowanie zdrowia i wygody podczas pracy przy biurku to proces, który wymaga zarówno wiedzy jak i świadomości. Wybierając biurko, warto zadbać o jego właściwe dopasowanie, zwracając uwagę na wyznaczniki, takie jak wysokość łokcia, kolana i pozycja stopy. Pamiętajmy, że zdrowie jest najważniejsze, więc warto zadbać o swoje stanowisko pracy.

Udostępnij

O autorze

Redakcja BBHOMEONLINE to zespół osób specjalizujących się w aranżacji wnętrz i ogrodów. Znajdziesz tu wiele inspirujących informacji ze świata architektury.